نحوه نگارش رزومه

به شما پیشنهاد می نماییم نکات زیر را ضمن اولویت بندی ترتیب آن در رزومه خود رعایت فرمایید:

1- اطلاعات شخصی (Personal Details)

اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند . آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام، تاریخ تولد، آدرس، شماره تلفن و آدرس پست الکترونیک است:
– نام
– نام خانوادگی
– تاریخ تولد
–  وضعیت تأهل
– محل سکونت
– شماره تلفن
–  آدرس پست الکترونیک

2-تحصیلات و توانایی های علمی ( (Education and Qualification

این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما، از دیپلم و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره، سال ورود و فراغت تحصیلی ) خواهد بود. در صورت امکان معدل هر مقطع را نیز قید نمایید. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید. سایر دوره های علمی – کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید یا کارگاه های آموزشی که شرکت نموده اید، را هم حتما بنویسید.
نکته: در مورد رشته های دانشگاهی، غالباً عنوان پایان نامه های تحصیلی را می توان در همین بخش ذکر کرد و یا در صورت تمایل می توان در یک سرفصل جدگانه ارائه داد.

3-توانمندی‌ها و مهارت‌ها Skills and Abilities

شامل توانایی های خاص گروهی یا اجتماعی، توانایی های کامپیوتری و نرم افزاری مرتبط و زبان های خارجی که شما با آن آشنا هستید و میزان سطح توانایی خود در هر یک از این موارد.

4-سوابق شغلی (Work Experiences)  

در این بخش باید کل سوابق شغلی شما، اعم از تمام وقت یا پاره وقت، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال فهرست شود.

– عنوان فعالیت
– سمت
-نوع فعالیت (قراردادی، پیمانی، رسمی …)
-محل کار (و یک توضیح بسیار خلاصه در صورت نیاز)
– دوره زمانی کار

هنگام فهرست کردن تجارب کاری، همیشه آخرین شغلی که در آن مشغول بوده ایم را اول می نویسیم و به همین ترتیب به گذشته بر می گردیم. این در مورد فهرست کردن سوابق تحصیلی نیز صدق می کند.

5- سوابق علمی و پژوهشی (Publications and Research )   

فهرست کارهای تحقیقاتی، کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر چکیده مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

الف) فعالیت های تحقیقاتی
این بخش شامل فعالیتهای علمی و تحقیقاتی انجام شده توسط شما در قالب تحقیقات و پروژه های علمی است. در اینجا شما موارد زیر را باید ذکر کنید:

– عنوان طرح یا فعالیت ِعلمی
– زمان
– کارفرمای شما (کسی که کار پژوهشی به سفارش یا زیر نظر او انجام شده و می بایست حتی المقدور حقوقی باشد)
– نقش شما در پروژه (مسئول پروژه، مدیر پروژه، مجری، پژوهشگر، راهنما، مشاور … یا مسئول تدارکات یا خدمات)

ب) تألیفات

در این قسمت کتابها، مقاله های چاپ شده در مجلات علمی و تخصصی، مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و دیگر تألیفات شما نوشته می شود. فرمت صحیح آوردن یک مقاله در رزومه به این صورت هست:
نام نویسنده یا نویسندگان؛ “نام مقاله”، محل چاپ یا ارائه، و سال انتشار.

6- سایر اطلاعات (Add-Info Information)  

نگارش این قسمت ضروری نیست ، اما چنانچه لازم دانستید توضیحی جانبی درسوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

7- عناوین و افتخارات (Awards)

در صورتی که شما در مقاطع مختلف تحصیلی موفق به کسب افتخارات علمی شده اید، می توانید آن را در این بخش ذکر نمایید. به طور مثال کسب رتبه های بالا در قبولی دانشگاه در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، کسب رتبه های بالا در فارغ التحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، کسب افتخارات در المپیادهای علمی دانش آموزی و دانشجویی در سطح ملی و بین المللی، انجام اختراع و ثبت آن و ……  .

8- علایق (Interests) 

در صورت تمایل می توانید فهرستی از علایق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای نیز در این زمینه ها دارید، حتماً ذکر کنید.

9- معرف ها (Representer) 

در رزومه های علمی معمولاً رسم هست که افرادی را به عنوان معرف فرد در انتهای رزومه با مشخصات کامل و شماره تماس می آورند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید. لذا نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود (که معمولاً اساتید شما هستند) را در این بخش بیاورید. این معرف ها می بایست همان معرف هایی باشند که توصیه نامه های شما را تکمیل نموده اند.

سایر توصیه ها

1 – پیش از نگارش رزومه، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید. سعی کنید تا حد امکان، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
2 – از بزرگ نمایی جداً پرهیز کنید، ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
3 – بهتر است رزومه را در یک روی  کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه حداکثر پنج صفحه است.
4 – در مورد نگارش انگلیسی، حتما درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید.
5 – رزومه را حتما تایپ کنید و از ارائه رزومه دست نویس جداً خودداری کنید.